Petzl uitrusting

'Ik had wel dood kunnen vallen'

Het komt wel eens voor dat fabrikanten van klimartikelen een bepaald product terugnemen, omdat er sprake is van een fabricagefout. Zo haalde Black Diamond dit jaar 2 typen slings en maar liefs 14 typen karabiners terug. Dit leidde uiteraard tot verontwaardigde reacties op forums en in de Social Media in de trant van: ‘Ik had wel dood kunnen vallen. Als ik zo'n ding niet kan vertrouwen, wat dan?’ Eigenlijk leiden deze reacties de aandacht af van een dieper liggend probleem: we gaan er inderdaad van uit dat het artikel doet wat het moet doen.

Daar wordt op zich trouwens alles aan gedaan door fabrikanten. Klimartikelen moeten voldoen aan hoge normen. Ze worden uitgebreid getest door de fabrikant en door andere partijen. Wanneer een klimartikel dan toch een gebrek blijkt te hebben, zal de fabrikant het artikel terughalen met een actie. Dat kan veel geld kosten en is slecht voor het imago. Maar niets doen is nog slechter voor dat imago. Waar het om gaat is dat de fabrikant veiligheid voorop stelt.

Er zijn drie soorten niveaus bij terugnames van producten:

  • Veiligheidswaarschuwing
    De fabrikant vraagt de klant om het artikel te inspecteren en indien nodig terug te zenden;
  • Vrijwillige terugname
    De klant wordt door de fabrikant gevraagd om het artikel te retourneren;
  • Verplichte terugname
    De overheid dwingt de fabrikant tot terugname vanwege het gevaar bij gebruik.

Bij klimartikelen was in het verleden sprake van veiligheidswaarschuwingen en enkele vrijwillige terugnames.

 

Risico's vs kosten/ baten
‘Ik ken de kostprijs van onze producten niet eens’ zegt Rick Vance, technisch directeur bij Petzl. ‘Ik beoordeel niet de kosten en baten van een product, maar alleen de mogelijke risico’s’. Ook Petzl kan meepraten over terugnames. Een aantal jaren geleden moest het bedrijf 18.000 Griri 2’s terughalen. Amerikaanse militairen hadden het zekeringsapparaat gebruikt om een humvee uit een greppel te trekken. Onder die omstandigheden bleek het apparaat niet meer goed te functioneren. Extreme omstandigheden dus, maar genoeg voor Petzl om tot terugname te besluiten.

Hét klimartikel, dat altijd wordt gebruikt bij klimmen en werken op hoogte, is natuurlijk de karabiner. Hele systemen worden door karabiners bij elkaar gehouden. Daar moet dus altijd goed naar worden gekeken. Grote merken hebben dan ook ervaring met het terugnemen van karabiners.

Waar ligt de verantwoordelijkheid?
Het lijkt er dus op dat alle verantwoordelijkheid bij de fabrikant ligt. De spullen zijn getest en genormeerd, dus het zal wel goed zijn. En daarin schuilt precies het gevaar. Het is namelijk de individuele verantwoordelijkheid van elke klimmer om zijn spullen te checken. Door de fabrikant aangebrachte labels om alert te zijn, worden ongelezen verwijderd.

Men dient dus altijd weer klimartikelen te inspecteren. Er zullen mensen zijn die dit altijd doen en nooit iets vinden. Maar het gaat om de keren dat er wel iets wordt gevonden. Er is maar één goed moment om een defect te vinden. Namelijk vóórdat het artikel wordt gebruikt.

Blijf controleren
Wanneer u een artikel heeft gecontroleerd en gebruikt, moet u het zeker blijven controleren. U moet dan natuurlijk wel weten waar u op moet letten. Een belangrijk onderdeeldeel is het inspecteren van touwen. Deze kunnen tijdens gebruik op diverse manieren beschadigd raken. Lees hier hoe u touwen wel en niet moet gebruiken om beschadiging te voorkomen en waar u op moet letten bij inspectie.