Hoe blijf je als webwinkel overeind tegen de Amazons en Alibaba’s?

Als webwinkel heb je te maken met toenemende concurrentie, met name van multinationals als Amazon en Alibaba. Ook heb je meestal te maken met andere niche-spelers. Daarom is het vaak niet voldoende om gewoon producten te koop aan te bieden. Bij Safetyfreaks hebben we gekozen voor een servicegerichte benadering die helemaal aansluit bij de klant. Want die bepaalt online zelf waar hij iets aanschaft.

 

Safetyfreaks.nl verkoopt veiligheids- en gebruiksproducten voor de bouw, eventindustrie, bosbouw en andere industriële branches. Goede informatie is daarbij heel belangrijk. Wanneer je bv op hoogte werkt, moet je wel de juiste uitrusting hebben voor jouw situatie. En die kunnen gebruiken.

 

De juiste informatie geven en kennis delen
Wat je veel ziet bij grote webwinkels is dat de informatievoorziening bij artikelen beperkt is tot zaken als kleur, afmeting en gewicht. Ook worden Engelse beschrijvingen automatisch omgezet naar onzinnige Nederlandse teksten door Google translate. Niet zo handig als je veiligheidsproducten verkoopt, vinden wij.


Door de juiste informatie te geven, weet de klant precies wat hij koopt en wat hij met het product kan doen. Soms is het juist nodig om erop te wijzen waarvoor een product niét geschikt is. Safetyfreaks geeft niet alleen veel relevante informatie bij producten, maar heeft ook een soort info-wiki. Klanten waarderen dat hun veiligheid centraal staat en belonen dat met hun vertrouwen.

 

Multimedia, social media en YouTube worden ingezet voor het delen van onze kennis. We hebben tientallen video’s met interessante informatie. Zo kun je bv op YouTube zien hoe je je dure Meindl-schoenen moet onderhouden. Die blijven dan comfortabeler en gaan een stuk langer mee. Fijn voor de klant dus.

 

Je in de klant verplaatsen en tot actie over gaan
We beperken ons niet tot informatieverschaffing. Zo ontzorgen we klanten met hun verzekering, toch ook een stukje veiligheid. Je moet dan wel weten hoe je klant in elkaar zit. Onze klanten zijn relatief veel op pad en leveren een fysieke inspanning. Vaak hebben ze te maken met projecten die op tijd af moeten. Ze houden helemaal niet van rompslomp. De administratie blijft daarom vaak beperkt tot het sturen van een factuur. Men gaat niet snel filosoferen over een toekomst als arbeidsongeschikte, bv als gevolg van een val of ziekte. Als er dan iets gebeurt, is er opeens een enorm probleem.

 

Safetyfreaks helpt met het afsluiten van de juiste verzekering. Klanten worden actief benaderd, bv via nieuwsbrieven en social media. Dat wordt gewaardeerd, omdat men het belang ervan inziet en men zich geholpen voelt. Zo werkt Safetyfreaks aan bewustwording bij klanten, heeft daarbij de juiste vakkennis en weet de weg in een ‘oerwoud van verzekeringen’.

 

Zorgen dat men niet eindeloos hoeft te shoppen
Wanneer je in onze branche aan het shoppen bent, dan heb je vaak meerdere artikelen nodig. Bij werken op hoogte gebruik je vaak een klimgordel, valbeveiligingsapparaat, leeflijn, helm, enz. Deze onderdelen moeten op elkaar zijn afgestemd. Daarbij is werken op hoogte in een mast iets anders dan werken in een hoogwerker of op een steiger. Safetyfreaks heeft daarvoor speciale pakketten samengesteld. We hebben echt over zo’n pakket nagedacht. We weten dat onze klanten het erg prettig vinden om gewoon een set te bestellen en aan de slag te gaan. Het scheelt ze dan ook veel tijd en energie.

 

De klant helpen bij het leren toepassen van producten
Je kunt wel iets kopen, maar je moet het ook kunnen gebruiken. Daarom bieden we ook cursussen aan, bv voor veilig werken op hoogte. Ook een heftruck leren besturen, diverse typen steigers leren bouwen of je BHV-examen halen.

 

Overigens moet je een product ook mógen gebruiken. Daarom zorgen we ook voor jaarlijkse keuringen.